یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

ريزش شديد موي سر

زيبايي تخصص ماست

ريزش شديد موي سر

۲۱ بازديد
  • Ø     تغذيه نامناسب:

تغذيه نامناسب بعد از مدتي بدن را با كمبود ويتامين و پروتئين مواجه مي كند و هر كدام از اين كمبودها مي تواند باعث ريزش شديد موي سر شود. در صورت اصلاح كمبودها ريزش متوقف شده و رشد موها طبيعي مي شود. 

 

  • Ø     فاكتورهاي شيميايي:

 مواد شيميايي كه در رنگ كردن موها، فر كردن، صاف كردن و دكلره كردن استفاده مي شود مي تواند باعث خشك شدن و خرد شدن موها شده و ريزش موقت ايجاد كند. در مواردي ريزش موها دائمي شده و موهاي ريخته شده مجدد رشد نمي كند.

 

  • Ø     عدم تعادل هورمون ها:

بهم خوردن شرايط دروني و هورموني بدن باعث ريزش شديد مو مي شود. اين موارد شامل ديابت كنترل نشده، بيماري تيروئيد، بيماري هاي كليوي، كبدي، لوپوس اريتماتوز و سندرم تخمدان پلي كيستيك مي باشد.

در اين شرايط تا درمان كامل بيماري اصلي و زمينه اي ريزش مو ادامه خواهد داشت. بنابراين يافتن علت اصلي ريزش مو مهمترين قدم در درمان آن مي باشد.

  • Ø     آناژن افلوويوم يا ريزش ناگهاني:

شرايطي است كه تعداد زيادي از موهاي در حال رشد به طور ناگهاني ريزش پيدا مي كنند. شيمي درماني و راديوتراپي در درمان سرطان عامل پرقدرتي است كه باعث توقف فاز رشد  و ريزش مو مي شود.

 

بيشترين و شايع ترين علت ريزش مو طاسي پترن يا آلوپس آندروژنتيك است كه هم در مردان و هم زنان ديده مي شود. در مردان در سنين بعد از بلوغ شروع و در زنان كمي ديرتر اتفاق مي افتد. ريزش موي آندروژنتيك همانطور كه از نام آن پيداست هم ناشي از ژنتيك است و هم ناشي از هورمون هاي مردانه (آندروژن ها). درمان اين نوع ريزش مشكل است چون ژن مربوطه را در حال حاضر نمي توان از بين برد. بنابراين با درمان هاي دارويي مي توان از ريزش بيشتر جلوگيري كرد و تا حدي با مصرف داروهايي مثل ماينوكسيديل رويش مجدد مو ايجاد كرد.

 لازم به ذكر است كه شامپو به تنهايي نمي تواند عاملي براي درمان اين نوع ريزش مو باشد چون شامپو نهايتا 3 تا 5 دقيقه بر روي پوست سر مي ماند و سپس شسته مي شود و در مدت كوتاه نمي تواند به داخل پوست سر و جايي كه ريشه موها وجود دارند نفوذ كرده و تاثير خود را اعمال كند. صرفا نوع شامپو بر حسب خشك و چرب بودن يا شوره داشتن و خارش كردن، متفاوت است و با تشخيص متخصص پوست بايد شامپوي مناسب براي بيمار تجويز گردد.

در موارد پيشرفته ريزش و بعد از سن 25 سالگي در صورتي كه بيماري بانك موي خوبي در پشت سر داشته باشد، مي توان به روش نواري (FUT) يا روش پانچي (FIT) براي بيمار مو كاشت چون كاشت مؤثرتر و دائمي تر بوده و امروزه با كاشت به روش واحد فوليكولي نتايج زيبايي خوبي دارد.

از روش هاي فيزيكي مثل شانه ليزري و روش مزوتراپي كه مواد مؤثر رشد مو را به طور موضعي در اختيار فوليكول مو قرار مي دهد و نيز PRP هم مؤثر بوده و مطالعات زيادي در اين زمينه وجود دارد.

در ادامه هر يك از اين روش هاي درمان ريزش موي آندروژنتيك توضيح داده مي شوند. 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.