جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

ريزش مو

زيبايي تخصص ماست

ريزش مو

۲۶ بازديد

ريزش مو

در ناحيه سر يك انسان بطور متوسط يكصد هزار تار مو وجود دارد و هر مو بطور معمول هزار روز عمر مي كند و بعد وارد مرحله استراحت شده و بعد از سه ماه ريزش مي كند. اما در حالت نرمال موها حالت موزاييك دارند، بطوري كه وقتي يك مو وارد مرحله ريزش مي شود، موي كناري وارد مرحله رشد مي شود. بطوري كه در حالت عادي كه روزانه 40 100 تار مو ريزش مي كند، فرد زياد احساس نمي كند چون جبران مي شود. اما اگر تعداد ريزش بيش از صد تار مو در روز شد، غيرطبيعي تلقي شده و بتدريج بيمار احساس كاهش مو و طاس شدن مي كند.

دلايل متعددي براي ريزش مو وجود دارد كه ازآن جمله مي توان به مسائل ارثي يا طاسي پترن، كم خوني ها، استرس ها، عفونت ها، سرطان هاي داخلي، مشكلات هورموني مثل تخمدان ها در زنان، كم كاري و پر كاري غده تيروئيد و كاهش زخيره فريتين سرم، بدنبال زايمان، بدنبال قطع مصرف داروهاي ضد بارداري خوراكي و بعضي داروها مثل داروهايي كه در شيمي درماني سرطان ها بكار مي روند، بعضي داروهاي روان پزشكي از جمله سديم والپرات، داروهاي ضد انعقادي مثل وارفانين، راديوتراپي و بسياري از عوامل ديگر مثل سبوره، خارش و چربي و شوره سر، خشكي بيش از حد مو ها و استفاده غير صحيح از سشوار و شانه و برس، همگي در ريزش مو نقش دارند. پس مي توان به جرأت اشاره كرد كه ريزش مو مي تواند يك علامت از يك بيماري زمينه اي باشد كه پزشك بايد با كاوش آن را بيابد و در صورت امكان درمان كند.

اما بيشترين و شايع ترين علت ريزش مو طاسي پترن يا آلوپس آندروژنيك است كه هم در مردان و هم زنان ديده مي شود. در مردان در سنين بعد از بلوغ شروع و در زنان كمي ديرتر اتفاق مي افتد.

درمان اين نوع ريزش مشكل است چون ژن مربوطه را در حال حاضر نمي توان از بين برد. بنابراين با درمان هاي دارويي مي توان از ريزش بيشتر جلوگيري كرد و تا حدي با مصرف داروهايي مثل ماينوكسيديل رويش مجدد مو ايجاد كرد. لازم به ذكر است كه نوع شامپو بر حسب خشك و چرب بودن يا شوره داشتن و خارش كردن، متفاوت است و با تشخيص متخصص پوست بايد شامپوي مناسب براي بيمار تجويز گردد. در مواردي كه كمبود آهن و يا روي يا ويتامين D3 وجود داشته باشد، بايد آنها را هم به طور همزمان درمان كرد.

در موارد پيشرفته ريزش و بعد از سن 25 سالگي در صورتي كه بيماري بانك موي خوبي در پشت سر داشته باشد، مي توان به ريزش نواري (fut) يا روش پانچي (fit) براي بيمار مو كاشت چون اين روش مؤثرتر و دائمي تر بوده و امروزه با كاشت به روش واحد فوليكولي نتايج زيبايي خوبي دارد.

از روش هاي فيزيكي مثل شانه ليزري و روش مزوتراپي كه مواد مؤثر رشد مو را به طور موضعي در اختيار فوليكول مو قرار مي دهد هم مؤثر بوده و مطالعات زيادي در اين زمينه وجود دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.